A Golden Horizon egy 21. századi ötárbócos vitorlás hajó, melynek acélból épített hajóteste alkalmassá teszi az Északi-sarktól egészen az Antarktiszig történő hajózást.
A horvátországi Split-félsziget északi oldalán található Brodosplit hajógyár közel 100 éve foglalkozik hajók készítésével és vízre bocsátásával. A hajógyár elég nagy ahhoz, hogy önmagában is Adriai-szigetnek tűnjön, és ez idő alatt több mint 400 teherszállító, katonai és polgári hajót gyártott.
A hajógyár egyik újabb projektje még ilyen mesés történelem mellett is egyedülálló eredményként emelkedik ki. A Golden Horizon egy acélból készült, ötárbócos bárka, amely 162 méter hosszúságával a világ legnagyobb vitorláshajója.
Ez a 100 millió eurós, prémium osztályú hajó 150 fős személyzetet igényel 300 utas kiszolgálásához. A hajó 224 kabinja hat fedélzeten található, és a nyaralók élvezhetik a csúcskategóriás körutazás minden elemét – három medence, több étterem és bár, valamint könyvtár és teljes körű gyógyfürdő.
Ennek az egyedülálló hajónak a középpontjában a nagy szilárdságú acéltest áll, ami azt jelenti, hogy biztonságosan navigálhat a jéggel teli sarki tengerektől a trópusi partokig és a viharos óceánokig szerte a világon. „Ez a hajó ukrán acélból épült. Az acél tulajdonságainak köszönhetően a hajó eljuthat az Északi-sarkra” – mondja Radovan Načinović projektmenedzser.
A 90%-ban acélból készült Golden Horizont Brodosplitben 4500 tonna acéllemezből építették, amelynek többségét az ukrán acélgyártó, a Metinvest biztosította. 6 hónapig tartott az acéltest teljes összeszerelése.
A legjobb minőségű felület és összeszerelés érdekében az acéllemezeket homokfúvással tisztítják meg, mielőtt korróziógátló festékkel bevonnák őket. A festett lapokat ezután víz alatti plazmavágással levágják. Ez az eljárás számítógép által vezérelt, hihetetlenül precíz vágást tesz lehetővé, így a kész lapok zökkenőmentesen illeszkednek egymáshoz.
Az acéllemez előkészítése utána test összeszerelését a siklópályán hajtják végre. Amikor a fő szerkezet elkészül, és egy újabb réteg korróziógátló festéket kap, a hajót vízre bocsátják, hogy teszteljék a hajótest tengeri alkalmasságát. Ezután a hajót visszahelyezik a kikötőbe, hogy a többi összeszerelési munka befejeződhessen.
Mivel a fenntarthatóság egyre nagyobb aggodalomra ad okot az idegenforgalmi szektorban, az olyan egyedi és úttörő hajók, mint a Golden Horizon, egyre gyakoribb látványt nyújthatnak a part menti tengereken. Ez a hajó luxus körülményeket nyújt az utasok számára, emellett biztonságot és megbízhatóságot ad az acélból készült hajótest.